Passie en Strijd

Passie en Strijd is de naam van mijn klipperaak. De Passie is 24, 08 meter lang en 4,85 breed. Na enig aarzelen hebben Maaike (mijn vrouw) en ik besloten het schip op te bouwen zoals wij dat graag zien.

Het project is geheel in eigen beheer uitgevoerd. Staalwerk naar eigen ontwerp uitgevoerd door SRF te Harlingen, timmerwerk door Markant en Harry’s Klusbedrijf te Leeuwarden.

Het project was nooit zo goed verlopen zonder de vele honderden uren hulp van vrienden en bekenden.

De werkurenteller staat in november 2005 op ruim 3000 uur.

 

Start van de reis, mast neer, op naar de werf!





Vanaf een afstandje lijkt het heel wat, maar in het echt motorpech in de sluis van kornwerderzand.





Zo ziet het ruim er vooraf uit. Bijna klaar voor de grote sloop.



 

Wat weeg zo’n kachel ook al weer? (9:00 uur ’s ochtends)



 

Even douchen, want 25 M3 puin geeft wel wat stof.



 

18:00 uur dezelfde avond, leeg en klaar voor de volgende stap.





15 ton vette asfalt, ballast





Dit was niet meteen het model zoals gewenst.





Enkele dagen later komt er al meer lijn in.





Waar komen de ramen ook al weer?



 

Alvast de water tanks en de vuilwater tank geplaatst. Want dat wordt een beetje moeilijk later.


 

3 weken later is het dek al geplaatst. 



 

Even nog de helling op, want er moeten een flink aantal afsluiters dicht gelast worden.


 

Binnen beginnen we al met het grond hout (800 meter!) En de isolatie (50 rollen)


   

Langzaam vordert de isolatie. Over de wolmatten is plastic aangebracht.



 

O, ja de mast naar eigen ontwerp is klaar, per schip wordt deze aangevoerd.



 

Het schip is een 25 meter lange werkplaats geworden. 



   

Dit lijkt al een beetje op een toilet. De oude laadvloer heeft ook weer een plek gekregen.



 

De dakluiken kosten nog wel even wat moeite, worden wel erg mooi.



 

Schuren en voorzien van doppen.



 

Dan zijn we weer terug in Vinkeveen en kan op de laadsteiger de huisraad weer aan boord.


 

Dan begint het schuren en plamuren.



 

Een kast in de mastvoet



 

Schuren, plamuren en met epoxy waterdicht maken



     



Dat geldt ook voor de buiten zijde. 25 meter ontroesten en 5 keer behandelen. Wat een klus, maar wat een resultaat!



    

    

Binnen lijkt het al heel wat.


 

Met nadruk op lijkt!



 

Bloed, zweet en verf maakt het steeds meer af.

Binnenkort meer, de eerste keer zeilen, en steeds meer af.

Mocht u vragen hebben na het zien van deze foto’s, neem dan snel contact op met Markant Scheepsadvies, 06-28250198!